♡ Lynnnnnnnn


ENTRY ABOUT LINKS STUFFS FCBOOK TWITTER FAMILY NEWER OLDER +FOLLOW
T A G B O A R D


A R C H I V E


C R E D I T

Template by Aqila Farah Zulkifli . Basecode by Yasmin/Yacemin.
Header by Aina Najihah
Re-dit by LynnJHN

All About Senggugut T_T
Assalamualaikum wbt (':

Alynn nak update mengenai masalah wanita sikit dekat korang semua
myb ada yang tahu dan ada yang tidak .
Dan mungkinjugak ada yang pernah rasa dan ada yang tak pernag rasa .
Dan juga ada yang sakit biasa dan ada yang sakitnya ya Allah
hanya Allah saja mengetahuinya overdose dah . 
Siapa yang kena tahu lah kan bagaimana nikmat dan sedapnya
" SENGGUGUT "



Apa itu senggugut ?

Senggugut adalah akibat pengecutan dinding rahim yang kuat semasa kedatangan haid. Ia menyebabkan rasa lenguh dan sakit di bahagian bawah perut, ari-ari dan belakang. Semasa mengalami senggugut, seorang gadis mungkin merasa letih, muram dan cepat marah. Senggugut yang kuat menyebabkan rasa loya, muntah dan cirit birit
6 Tips atasi senggugut




Berlari atau berjalan laju . Beberapa profesional perubatan menunjukkan bahawa mereka yang kurang bersenam mungkin mengalami sakit senggugut yang teruk . Bahkan berjalan cepat dapat membantu meringankan ketidakselesaan , sebagai sesuatu yang melepaskan endorfin akan membantu anda mengurangkan sakit .





Bantal pemanas . Bantal panas atau "heat pad" boleh membantu dengan peradangan dan mengurangkan penumpukan cairan di dalam rangkaian . Ia juga memudahkan kejang otot . Para pakar mendorong kita untuk berbaring pada perut kami sambil melaksanakan panas atau di kedudukan yang paling selesa yang mungkin . Dulu rajin jugak guna neh tapi sekarang dah rosak dan alynn just tuam dengan air panas saja . Itu pon berkesan jugak .



Tidur . Perlu alasan untuk tidur ? Tidak ada waktu seperti sekarang yang menyakitkan . Ini akan membawa fikiran anda dari rasa sakit dan biarkan anda mendapatkan rehat yang sangat diperlukan . Tempat jugak sangat memain peranan yang penting agar dapat keselesaan semasa tidur sebab pinggang jugak akan turut terasa sakit ketika senggugut kan .






Mandi air panas . Ini akan membantu anda merehatkan otot-otot perut anda dan yang lebih penting , menenangkan fikiran anda . Untuk usaha tambahan , membawa lilin aromaterapi dan minyak wangi mandi sebagai penyegar udara . hee . Ada ke buat sampai macam neh ?



Pertimbangkan vitamin dan suplemen . Pertimbangkan untuk "mengambil Evening Primrose Oil dalam dos 500-1000 mg sekali sehari dalam bentuk kapsul (terdapat di kedai-kedai vitamin dan kedai makanan kesihatan) bersama-sama dengan 200-400 mg 100-200 mg magnesium dan vitamin B6 untuk empat sampai tujuh hari sebelum bermulanya tempoh anda . "Pastikan untuk berbincang dengan profesional perubatan jika anda sudah pada ubat tertentu atau sakit senggugut . 



Minum secawan teh ataupon milo panas . Pertimbangkan secawan teh hijau . Menurut para ahli , teh hijau tinggi dengan fenolat , yang boleh menghalang senggugut . Tidak ingin kafein ? Fikirkan tentang secawan teh chamomile . Lebih baik lagi , meminumnya apabila anda sedang di tab mandi . Fuhh nikmatnyaaaa .


Okeh itu sahaja serba sedikit yang alynn share kan untuk korang semua eh .
Dihrapakan dapat membantu korang yang mengalami masalah ini .
InsyaAllah . Biiznillah :')








0 comment[s] | back to top